Epäonnistuneet innovaatiot

Epäonnistuneet innovaatiot

Maailmassa on keksitty ja keksitään edelleen uusia innovaatioita. Monet niistä menestyvät hyvin ja ovat saavuttaneet kokonaisen maailmanmaineen menestyksellään. Toiset innovaatiot ovat voineet tuntua kovinkin järkeviltä ja hyviltä ideoilta, mutta eivät koskaan täysin saavuta menestystä kuluttajien keskuudessa. Sitten on innovaatioita, jotka epäonnistuvat täysin. Ne voidaan tuoda markkinoille, niihin sijoitetaan paljon rahaa ja aikaa, mutta ne eivät yksinkertaisesti menesty lainkaan.

Tällaisia epäonnistuneita innovaatioita löytyy maailmasta paljon. Ne ovat saattaneet tuntua huippu ideoilta niiden kehittämishetkellä, mutta jokin ei vaan osu kohdalleen ja ne haudataan historian kirjoihin eikä niistä puhuta enää sen enempää. Epäonnistuneet innovaatiot eivät koske pelkästään yksityisten ihmisten pieniä projekteja, vaan yhtä hyvin isot yritykset ovat kokeneet todellisen flopin joidenkin keksintöjensä takia.

Nykyään tällaisia epäonnistumisia tapahtuu ehkä hieman vähemmän. Niin monia asioita on jo kokeiltu, että uusien tarpeiden lista alkaa käymään hieman pienemmäksi. Historiasta näitä floppeja löytyy sitäkin enemmän. Jopa erittäin kuuluisat ja isot yritykset ovat tehneet paljon virheitä, mistä on kuitenkin otettu oppia. Aina kuluttajat eivät tunne mielenkiintoa uusia tuotteita kohtaan tai eivät yksinkertaisesti tunne tarvetta niiden käytölle.

Kuuluisia epäonnistumisia

Toisinaan myös suuret yritykset, joilla on jo tietynlainen maine, tuovat tarjolle tuotteen mikä ei vastaa ollenkaan kuluttajan näkemystä tästä yrityksestä. Tämän teki muun muassa Colgate, joka tunnetaan hammastahna tuotteistaan, 80-luvun alussa. Se toi markkinoille valmisruokia, muun muassa mikrolämmitettävää lasagnea. Voimme vain kuvitella tuotemerkin ja ruoan tuoman mielikuvan hammastahnan makuisesta lasagnesta suussamme.

nuorentava naamio

Toisinaan keksinnöt ovat vain liian kummallisia ja epäkäytännöllisiä. Vaikka idea itsessään voi tuntua hyvältä, ei asiaa aina olekaan mietitty ihan loppuun asti kuluttajan näkökulmasta. Vuonna 1999 Rejuvenique yrityksen markkinoille tuoma nuorentava ja kiinteyttävä kasvonaamio muistutti enemmän kauhuelokuvan naamaria. Se toimi sähköllä ja sitä käyttäneet sanoivat sen pitävän yhtä kauheaa ääntä kuin miltä se näyttikin. Ajatus oli hyvä, toteutus ei.

Kaikenlaisia ruokia on myös tuotu markkinoille kautta aikojen. Ehkä eniten epäonnistuneita innovaatioita löytyy nimenomaan elintarviketeollisuudesta. Ja siinä eivät ole epäonnistuneet pelkästään pienet aloittelevat yritykset, vaan floppeja ovat tehneet myös isot tunnetut yritykset, toisinaan jopa niin, että koko yritys on meinannut joutua konkurssin partaalle.

Pepsi ja Coca-Cola ovat kilpailleet suosiostaan kautta aikojen. Coca-Cola yritti tehdä Pepsin makuista juomaa 80-luvulla ja nimesi sen New Cokeksi. Se oli kamalan makuista ja hävisi markkinoilta yhtä nopeasti kuin se oli sinne tullutkin. Kun taas Coca-Colalla meni paremmin, yritti Pepsi lisätä myyntiään tuomalla markkinoille muun muassa aamupalaksi tarkoitetun Pepsi A.M.:n ja Crystal Pepsin, joiden valmistus kuitenkin lopetettiin hyvin nopeasti.

Kuuluisan Heinzin lapsille suunnatut vihreä ja violetti ketsuppi maistuivat yhtä oudoilta kuin näyttivätkin. Tästä ottivat opin muutkin ketsupin valmistajat, ja väri on tähän päivään asti pysynyt luonnollisena tomaatin punaisena. Kauppojen hyllyillä on myös hetkellisesti nähty muun muassa Kokaiini nimistä energiajuomaa, suklaapannukakkuun käärittyä makkaraa, aikuisille tarkoitettua muussattua vauvanruokaa purkista ja jos jonkin makuisia ja näköisiä juomia.

Teknologian innovaatiot ovat myös tuoneet omat epäonnistumisensa markkinoille. Sony kokeili onneaan jo 70-luvun puolivälissä tuomalla markkinoille Betamax laitteen, joka oli tarkoitettu äänitysten tekemiseen ja kuuntelemiseen. Valitettavasti ajoitus oli todella huono ja VHS nauhat valtasivat markkinat samaan aikaan. Sony on kokeillut muitakin innovaatioita, kuten robottikoiraa, enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä.

Historiasta löytyy myös liuta täysin käsittämättömiä keksintöjä, jotka olivat todella vaarallisia ja kummallisia. Onneksi nykyään on olemassa ohjeita turvallisuuden varalle ja ihan mitä vain ei ole mahdollista tuoda markkinoille. Tulevaisuudessa pahimmat epäonnistumiset innovaatioiden saralla tullaan varmasti näkemään teknologian uusissa keksinnöissä.


Comments are closed.

comments-bottom

Suositeltavat viestit

Epäonnistuneet innov... Lähettänyt author icon Nestori loka 14th, 2019 | Kommentit pois päältä artikkelissa Epäonnistuneet innovaatiot
Vuoden 2019 parhaimm... Lähettänyt author icon Nestori elo 14th, 2019 | Kommentit pois päältä artikkelissa Vuoden 2019 parhaimmat innovaatiot
Innovaatiot muuttiva... Lähettänyt author icon Nestori kesä 10th, 2019 | Kommentit pois päältä artikkelissa Innovaatiot muuttivat historiaa

Parhaat viestit

Epäonnistuneet innov... Lähettänyt author icon Nestori
Vuoden 2019 parhaimm... Lähettänyt author icon Nestori
Innovaatiot muuttiva... Lähettänyt author icon Nestori