Entrepreneur yrittäjä

Entrepreneur yrittäjä

Englanninkielinen entrepreneur sana käännetään useimmiten yrittäjäksi, tai yksityisyrittäjäksi, mutta kumpikaan sanoista ei oikeastaan täysin vastaa tarkoitukseltaan englannin kielen alkuperäistä. Käännöksenä on käytetty myös kasvuyrittäjä -termiä, joka ei ole kuitenkaan levinnyt kovin laajaan yleiskäyttöön. Entrepreneur tyyppinen yrittäjyys on kuitenkin Suomessa vahvaa, ja maassamme järjestetään EY Entrepreneur Of The Year -kilpailu joka tunnustaa vuoden parhaita kasvuyrittäjiä. Siinä missä yrittäjä yrittäjä sana kuvaa ketä tahansa omaa bisnestään pyörittävää tahoa, entrepreneur sanalla mielletään tarkoittamaan pieniä, usein riski alttiita, bisneksiä aloittavaa ja rahoittavaa henkilöä. Nämä henkilöt ovat usein myös innovaatioiden uran uurtajia, entrepreneur henkisten yrittäjien aloittamat firmat ovat usein startup ajatusmallilla toimivia, ja monella on takanaan sekä menestyneitä, että epäonnistuneita lanseerauksia. Kasvuyrittäjillä on taito löytää ja hyödyntää uusia keksintöjä, sekä havaita rahan ansaitsemiskeinoja siellä missä muut eivät välttämättä niitä huomaisi.

Kuka meistä on entrepreneur

Entrepreneur ei ole mikä tahansa yrittäjä, vaan riskejä ottavat, useimmiten menestyvä ja luova henkilö. He perustavat uusia yrityksiä tai muuttavat olemassa olevien firmojen toimintasuunnitelmia rohkeammiksi. Kulmakaupan yksityisyrittäjää ei välttämättä voida ajatella entrepreneur henkiseksi, mutta jos tämä sama kulmakaupan omistaja avaa vaikkapa alueen asukkaiden juhlavaatteita uudistavan ja kierrättävän nettikaupan, jonka fyysinen piste on hänen kaupassaan, hän voisi hyvällä omallatunnolla käyttää nimitystä itsestään. Kuka tahansa kekseliäs ja luova henkilö ei kuitenkaan ole entrepreneur, vaan hänellä tulee olla tilaisuus käyttää olemassa olevia, tai uusia resursseja rahan ansaitsemiseksi. Heillä on usein loistavat kontaktit vaikutusvaltaisiin tahoihin, tai loistava kyky tunnistaa ideoiden käytännöllisyys. He ovat valmiita ottamaan riskejä, usein oman elinkeinonsa kustannuksella, sekä riittävät taidot resurssien ja työntekijöiden organisointiin. Kasvuyrittäjät usein luovat uusia tuotteita markkinoiden aukkoja täyttämään, ja mullistavat olemassa olevia tapoja tehdä bisnestä. Heidän toimintansa auttavat tuotteiden ja teknologian uudistumisessa, ja he ajavat maailmanlaajuista ekonomista kasvua, pitämällä huolta että firmat eivät jämähdä vanhoihin uomiin. Firmojen sisäisesti entrepreneur tyyppinen henkilö myös antaa työntekijöille inspiroivan johtaja hahmon, varsinkin heidän ollessaan henkilökohtaisesti vastuussa firman menestymisestä tai epäonnistumisesta. Uudet innovaatiot myös usein tuhoavat vanhoja yrityksiä jotka eivät ole liikkuneet ajan mukana, uudistaen ekonomista maailmaa. Useat hallitukset ja hallitusten ulkopuoliset järjestöt tukevat innovatiivista, ja entrepreneur toimintaa. Pienille startup bisneksille ja niiden kehitykselle on olemassa tukirahoja sekä lainoja. Monet tahot myös tarjoavat mentorointi ohjelmia, joiden kautta yrittäjä henkiset nuoret saavat tukea menestyvän yrityksen pyörittämiseen tarvittaviin taitoihin. Tämän tyyppistä yrittäjyyttä opetetaan myös kouluissa ja yliopistoissa. Entrepreneur henkisyys on levinnyt laajalti myös hyväntekeväisyys- ja not for profit -järjestöihin. Näiden sosiaalisten yrittäjien tavoitteena on usein maailmanlaajuinen tasa-arvon kehitys, humanitaarisen toiminnan uudistaminen, sekä maailmanlaajuinen luonnon suojelu. Innovatiivisia henkilöitä rohkaistaan siirtymään rahakkaista bisneksistä järjestöihin, joiden tarkoitus on rahan teon sijasta humanitaarinen auttaminen. Tämän tyyppisillä entrepreneureilla on usein poliittinen tausta tai toiveita poliittisesta tulevaisuudesta. Entrepreneuriset toiminnat eroavat toisistaan huomattavan paljon alkuperäisorganisaation ja toiminnan harrastajien luovuudesta riippuen. Pienet sooloprojektit saattavat tuottaa toimijalle vain pienen määrän rahaa, mutta tarjota ratkaisun olemassa olevaan ongelmaan heille tärkeälle ryhmälle. Suuremman tulopotentiaalin omaaviin ideoihin löytyy myös usein ulkopuolista rahallista apua esimerkiksi enkelisijoittajien muodossa. Mobiili teknologian kehittyminen, ja sitä kautta bisneksen aloittamisen halpeneminen on nostanut kasvuyrittäjien määrää maailmanlaajuisesti. Hyvän idean omaava voi kehittää mullistavan palvelun, ja myydä sitä useille kannettaville laitteille niiden ohjelmistokaupoista. Tämäntyyppisiä palveluita ovat olleet viime vuosina ruuan kotiin kuljetus palvelut kuten Deliveroo, Uber taksi palvelu, sekä puhelinten kautta käytettävät kirpputori ja markkinapaikka palvelut. Entrepreneur -kultin ympärille on kehittynyt myös mediakulttuuria. Leijonanluolassa ohjelmassa kasvuyrittäjät esittelevät aikaansaannoksiaan ja bisnes ideoitaan rahakkaille sijoittajille, jotka sijoittavat henkilökohtaisia varojaan parhaisiin ideoihin. The Appprentice ohjelmassa taas ryhmä henkilöitä kilpailee saadakseen Alan Sugar miljonäärin sijoittamaan bisnes ideaansa. Jollain tasolla myös Keeping up with Kardashiana -TV ohjelma, ja siinä esiintyvä perhe, voitaisiin ajatella kasvuyritykseksi, sillä se on tehnyt perheestä maailmanlaajuisia miljonäärijulkkiksia.

Kuka meistä on entrepreneur


Comments are closed.

comments-bottom

Suositeltavat viestit

Suomalaiset Innovaat... Lähettänyt author icon Nestori heinä 14th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalaiset Innovaatiot
Hyvä innovaatio Lähettänyt author icon Nestori kesä 24th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Hyvä innovaatio
Innovaation synty ja... Lähettänyt author icon Nestori kesä 15th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Innovaation synty ja kehitys

Parhaat viestit

Suomalaiset Innovaat... Lähettänyt author icon Nestori
Hyvä innovaatio Lähettänyt author icon Nestori
Innovaation synty ja... Lähettänyt author icon Nestori