Elektronisista palveluista uutta bisnesvoimaa

Elektronisista palveluista uutta bisnesvoimaa

Uudet helppokäyttöiset palvelut palvelut ovat valjastaneet netin bisnesten, asiakkaiden sekä julkisen sektorin käyttöön. Oikein tarjottuina ne helpottaen asiakkaiden palvelun saantia, nostavat yrityksen tuotto potentiaalia ja yksinkertaistavat yritysten sisäistä toimintaa. Firmojen käyttöön tarjottujen sähköisten palveluiden kirjo on laaja. Ne vaihtelevat pienistä asiakaspalvelu muutoksista koko kaupan inventaarion nettimyyntiin, ja kaikkeen siltä väliltä. Osa palveluista on suunnattu firmojen työntekijöiden käyttöön ja helpottamaan sisäisiä prosesseja. Kaiken kokoisten firmojen kannattaa miettiä palvelun osittaista sähköistämistä, positiivisia tuloksia voivat olla esimerkiksi suurempi asiakaspohja, helpompi pääsy uusille markkinoille pienellä sijoituksella ja firman imagon nykyaikaistaminen. Firmojen sisäiset sähköiset palvelut helpottavat tiedon välitystä, pienentävät menoja ja auttavat ajanhallinnassa.

Asiakas suuntaiset palvelut

Kaupoille löytyy monia sähköisiä ratkaisuja, alkaen tuotteita esittelevistä nettisivuista, koko inventaarion näyttämiseen sähköisessä muodossa tilausmahdollisuuden kanssa. Vaihtoehtoja on useita, ja kannattaa miettiä miten resurssit riittävät luvattuun palveluun, kuten esimerkiksi kotiin kuljetukseen. Tarjolla on useita ohjelmia joilla pienemmätkin myymälät voivat tehdä itselleen nettikaupan, joko digitaalisille ladattaville tuotteille tai fyysiselle inventaariolle. Jos oman nettikaupan aloittaminen ei ole mahdollisuus, firmat voivat myös käyttää Amazon Marketplace- tai Ebay -sivua tuotteidensa myyntiin. Majoituspalvelut hyötyvät paljon netissä toimivista varaussysteemeistä pienellä vaivalla. Mahdollisuuksia on useita firman omilla sivuilla olevasta varauslomakkeesta, eri matkailusivustojen keskitettyihin varausjärjestelmiin. Jälkimmäiset sivustot mahdollistavat usein asiakasarvostelut, joka puolestaan voi nostaa bisneksen imagoa ilmaisen mainonnan muodossa. Pienemmässä mittakaavassa majoituksen tarjoajat voivat ottaa käyttöönsä AirBnB varauspalvelun, jonka kautta saa mökille tai kaupunki asuntoon yksityisasiakkaita pidemmiksikin ajoiksi. Lisävarausten saamiseksi kukin palveluntarjoaja voi rohkaista tyytyväisiä asiakkaita kirjoittamaan arvosteluja eri internet sivustoille. Ajanvarus sivustot ja lomakkeet voisivat tuoda lisäbisnestä myös ravintoloille ja muille palvelualan yrityksille. Asiakkaat kokeilevat uutta ruokapaikkaa todennäköisemin jos he ovat nähneet positiivisia arvosteluja ja tietävät että siellä on pöytä vapaana. Hierontojen ja kasvohoitojen varaaminen impulsiivisena päätöksenä taas on todennäköisempää, jos asiakas voi helposti tarkistaa löytyykö paikasta vapaita aikoja juuri hänen lounastauollaan. Unohtaa ei myöskään kannata sosiaalisen median arvoa ja firman profiilin ylläpitoa esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa.

Asiakas suuntaiset palvelut

Julkisella sektorilla on jo pitkään käytetty elektronisia palveluita hyvin hyödyksi. Verot voi helposti ilmoittaa ja maksaa netissä, nettipankki on pitkään helpottanut raha-asioiden hoitoa ja vähentänyt konttorissa käymisen tarvetta. Englannissa on menty astetta pitemmälle ja valtion omistuksessa olevalla NHS terveydenhuolto palvelulla on kokeilussa lääkäripalvelu älypuhelinsovellutus, jonka kautta potilas voi keskustella lääkärin kassa pienemmistä oireista. Palvelun kautta voi hakea ja uusia reseptejä fyysisesti terveyskeskuksessa käymättä. Kuulostaa ehkä hieman utopistiselta, mutta jonojen pidentyessä ja asiakkaiden aika vaatimusten lisääntyessä, tämä saattaisi olla ratkaisu yleisempiin vaivoihin.

Firmojen sisäiset palvelut

Elektronisilla palveluilla voi helposti myös helpottaa firman sisäistä toimintaa, ja vähentää menoja. Googlen G Suite ja sen kilpailija Slack tarjoavat työkaluja tuotannollisuuteen ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön jotka sijaitsevat pilvessä, ja sinällään vähentävät firman fyysisiä tietotekniikka investointeja. Palvelut myös mahdollistavat eri työpisteissä sijaitsevien työntekijöiden yhteistyön pilven välityksellä. Myös rekrytointi ja palkanmaksu on siirtynyt toimistoista sähköiseen ympäristöön. Esimerkiksi Lontoossa ja New Yorkissa toimiva YunoJuno nettisivu on luovienalojen freelancereille ja heitä palkkaaville yrityksille suunnattu palvelu joka pitää yllä valvottua freelancer tietokantaa, ja hoitaa palkanmaksun yritysten puolesta. Tästä koituu hyötyjä molemmille osapuolille sillä yritykset voivat keskittää rekrytoinnin tietokantaan, ja maksaa könttäsumman palkoista, kun taas työntekijät tietävät että palkka maksetaan ja heidät palkkaava yritys on luotettava.

Ennen toimintojen sähköistämistä kannattaa miettiä mitkä tarpeet ja resurssit ovat, mutta tarjonnan monipuolisuus varmasti takaa että jokainen firma voi löytää sopivan tahon toimintaansa tukemaan tai uudistamaan!


Comments are closed.

comments-bottom

Suositeltavat viestit

Suomalaiset Innovaat... Lähettänyt author icon Nestori heinä 14th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalaiset Innovaatiot
Hyvä innovaatio Lähettänyt author icon Nestori kesä 24th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Hyvä innovaatio
Innovaation synty ja... Lähettänyt author icon Nestori kesä 15th, 2018 | Kommentit pois päältä artikkelissa Innovaation synty ja kehitys

Parhaat viestit

Suomalaiset Innovaat... Lähettänyt author icon Nestori
Hyvä innovaatio Lähettänyt author icon Nestori
Innovaation synty ja... Lähettänyt author icon Nestori